donderdag 3 oktober 2013

achter de schermen (30)

elke donderdag persgesprek met benw, dan is het wel handig als je de notulen of besluitenlijst van de belangrijke dinsdagvergadering kunt inzien waarop alle belangrijke besluiten worden genomen. zodat je je kunt voorbereiden en gerichte vragen stellen. maar die notulen zijn vandaag weer niet gepubliceerd. de laatste weken telkens niet, of pas om 3 uur, als ik al op de fiets stap.

zo presteert de gemeente het ook vaak om persberichten te overhandigen op het persgesprek, zodat je je daar ook al niet op kunt voorbereiden. stuur die dan even tevoren op desnoods onder embargo zou je zeggen.

verder is het altijd gemoedelijk hoor op die gesprekken. een burgemeester of wethouder die thee en koffie schenkt. leuke grapjes ook tussendoor. humor zelfs nu en dan. veel ontwijkende antwoorden maar er is gelukkig nooit  iemand onaardig.

wel een merkwaardige oproep van een wethouder die me nog even apart wilde spreken over de berichtgeving, ik had kennelijk iets niet goed begrepen en dus verkeerd opgeschreven. maar dat had hij weer niet goed begrepen. kortom: verwarring. toen nog een aanbod van een quote die ik en niemand anders mocht ontvangen. want ik was een van de beste journalisten tenslotte. een very awkward situatie waarin ik niet graag beland. verdeel en heers.

update(tje): de besluitenlijst stond wel gepubliceerd, alleen een beetje verstopt.
kortom: beter zoeken journalist!

6 opmerkingen:

  1. Transparantie is nog geen kernkwaliteit van deze gemeente. Op ambtelijk niveau constateer ik gelukkig wel verbeteringen in mijn KVK contacten. Ingehuurde krachten hebben hierop beslist een positieve invloed. Ik kom zelfs ondernemingsgeest tegen. Mooi om te zien.

    Maar Anthon, jij bent toch niet de enige journalist die hiervan last heeft? Hoe gaan jouw collega's hiermee om? Ik kan mij voorstellen dat jullie, als de stukken weer niet op tijd zijn geleverd, niet plaats nemen in de crisiskamer, maar in de lokale kroeg om met elkaar eens een vilein stukje over dit bestuurlijk gedrag in elkaar te draaien. Ik zal dat met veel genoeg lezen. Een grapje natuurlijk, maar toch, ergens knaagt een anarchistisch kwelduiveltje....:)
    Gerard Weck

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er heerst nog steeds een zeer ongezonde bestuurscultuur. De kritische rol van de bruggenbouwers is veilig gekanaliseerd door het college, en de pers wordt met veel gemoedelijkheid en vriendelijkheid het bos in gestuurd. Gelukkig blijft Anthon vasthoudend.

    Helaas zijn ook je D66 collega's niet zo gecharmeerd van kritiek van betrokken inwoners Gerard.
    Mijn inspanningen om mij inhoudelijk in veel stukken te verdiepen en zo goed mogelijk inhoudelijk kritiek te leveren werd onlangs nog beloond met de kwalificatie: 'wekelijks potje azijn'.
    De afgelopen maanden heb ik veelvuldig signalen gegeven dat D66 geen goede invulling geeft aan de pretentie "D66 luistert", mijn perceptie is inmiddels: Deceptie66.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Drammers66... of viel dat niet zo goed ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Drammers66' viel inderdaad niet zo goed, en Deceptie66 zal ook wel niet in dank worden aanvaard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Arjan in ons concept verkiezingsprogramma lees je in ons hoofdstuk democratisch en betrokken de noodzaak van kritische inwoners. Ik geef toe dat kritiek soms ook wel eens even pijn kan doen, toch kan kritiek ons beter maken. Wel helpt het als kritiek niet al te onheus gegeven wordt. Dat de verpakking niet teveel afleidt van de boodschap. Ook kritiek kan wel s drammerig overkomen. En dat is dan ook deceptief ..:) alle gekheid, blijf ons kritisch volgen, ik leer ervan!
    Op persoonlijke titel...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In verkiezingsprogramma's ben ik niet zo geïnteresseerd, maar ik laat mij wel graag positief verrassen door goede acties en werkelijke interesse in wat inwoners beweegt :-)
    Vlak voor de verkiezingen is overigens wel een ongelukkig tijdstip om plotseling 'het leven te beteren' als politieke partijen.

    Het zou al een goede start zijn als de raad het college af en toe eens kritischer het vuur aan de schenen legt, dat scheelt mij veel werk ;-)

    Ik hoop dat je je constructieve visie 'op persoonlijke titel' kunt overdragen op je collega's in je partij.

    BeantwoordenVerwijderen